Každý, kdo cvičí jógu a začne se o ní více zajímat, dříve či později narazí na jméno Patandžali.
Pataňdžali byl indický mudrc, kterému je přisuzováno sepsání (či poskládání) knihy Jógasútra. Knihy, která je považována za "základ" jógy. Datována je do let 250,-200, před naším letopočtem a je v ní popsán osmistupňový systém jógy prostřednictvím kterého dojde ke zklidnění mysli a těla. Cílem je samozřejmě fyzická a psychická rovnováha.
Prvním a druhým stupněm jsou zákazy a příkazy (to zní tak přísně, že ? Na to v józe nejsme zvyklí:-)). Jama a nijama jsou v podstatě takovým souborem deseti etických doporučení, jak se chovat sami k sobě a k ostatním. Patří sem např. nelhaní, nekradení, sebedisciplína,...a to v širokém pojetí daného slova. Asi sami pochopíte, že jama a nijama by neměly zůstat jen na podložce, ale člověk by si je měl s sebou nést i do "běžného" života.
Protože mysl a tělo jsou propojeny, je zapotřebí, aby tělo bylo pružné a posílené. Proto přichází na řadu ásány. Fyzickým cvičením připoutáte mysl a pak může přijít další stupeň, pránájama, vnímání dechu a energií v těle.
Jistě při lekcích jógy slyšíte, že byste se měli odpoutat od vnějších podnětů a obrátit pozornost dovnitř, do sebe. To je prátjáhára, na kterou navazuje dhárána - koncentrace, kdy poutáme pozornost k jednomu bodu. To už je jen malý krůček od meditace, dhána, která navozuje pocit očištění se od vnějších potřeb.
To vše je potřeba pro poslední stupeň, kterým je osvícení, splynutí s něčím vyšším, samádhí.
Tato osmistupňová cesta, nazývaná též královskou cestou je prací na sobě samém. Není samozřejmě nutné jít postupně. Všechny jednotlivé části se vzájemně prolínají a každý malý krůček, které na této krásné cestě uděláme nás obohacuje a pomáhá nám cítit se lépe.
Proto i když chodíte cvičit třeba jen jednou týdně, nevědomky procházíte touto cestou. Pracujete s tělem i s dechem, možná zkoušíte meditaci. Pracujete na sobě, na tom, aby vám bylo lépe na těle i na duši. Vytrvejte! Cesta jógy je krásná a jsem ráda, že po ní mohu jít s vámi.